Musikalitet –
Historien i musikken og musikken i historien
Bemerk endringer vedr del 2, – se nedenfor.
Del 1 (20:00-21:00) Historien i musikken og musikken i historien
Del 2 (21:00-22:00) Praktiske øvelser
Pris og vilkår:
Del 1 – Drop in uten partner. Pris 100 kr for medlemmer og 150 kr for ikke medlemmer. Ingen påmelding – betales pr gang
Del 2 – Obs endring: Drop in MED partner – påmelding ikke nødvendig. Pris 100 kr for medlemmer og 150 kr for ikke medlemmer. Betales pr gang. Deltagelse på del 2 forutsetter at man har deltatt på del 1.
Kvinnelige førere ønskes velkommen forutsatt at man har noe erfaring med førerrollen fra før.
Nivå: ALLE
Sted: Jekteviken
Kurset går over 6 mandager
Mandag 25. august
Del 1. Kl 20:00 – 21:00 Lyttekurs
Del 2. Kl 21:00 – 22:00 Øvelser (par)
Mandag 1. september
Del 1. Kl 20:00 – 21:00 Lyttekurs
Del 2. Kl 21:00 – 22:00 Øvelser (par)
Mandag 8. september
Del 1. Kl 20:00 – 21:00 Lyttekurs
Del 2. Kl 21:00 – 22:00 Øvelser (par)
Mandag 15. september
Del 1. Kl 20:00 – 21:00 Lyttekurs
Del 2. Kl 21:00 – 22:00 Øvelser (par)
Mandag 22. september
Del 1. Kl 20:00 – 21:00 Lyttekurs
Del 2. Kl 21:00 – 22:00 Øvelser (par)
Mandag 29. september
Del 1. Kl 20:00 – 21:00 Lyttekurs
Del 2. Kl 21:00 – 22:00 Øvelser (par)
Om kurset:
På Jektevikens nyanskaffede piano loses tilhørerne gjennom en rekke av Annabels favoritt-tangoer. Gjennom musikalske analyser blir du kjent med nyanserikdommen i de meste kjente tangoorkestrenes egenart fra 1920 til 1950. Historiske musikk- og videoopptak krydrer fortellingen om tangoens fødsel og stilistiske utvikling.
Den andre timen utforsker vi musikalske ideer på gulvet. Målet er å kunne la seg inspirere enda mer av musikken, men også å kunne leke mer med stilistiske trekk. Hvordan kan man danse Canaros vakre fraseringer? Hvordan kan man artikulere D’Arienzos rytmer, og hvordan kan man få mer eller mindre ooomph i stegkvaliteten i en instrumental femtitalls Di Sarli? Følgerens forståelse av musikken er avgjørende for en felles danseopplevelse. Hun tolker dynamikk og rytmikk like mye direkte fra musikken som fra sin partner. Å kunne ta ned dynamikken eller åpne for større kraft og volum, handler om følgers respons like mye som fører. Vi vil også arbeide med hvordan man kan utnytte storformen som en ramme for ens egen tolkning av musikken.